Kedi AIDS Hastalığı / FIV (Feline Immunodeficiency Virus)

FIV (Feline Immunodeficiency Virus) / Kedi AIDS Hastalığı

FIV retrovirus gurubundan bir lentivirustur. Kedilerde bağışıklık mekanizmasını baskılayarak öldürücü bir hastalık oluşturmaktadır. Hastalık bu yönüyle “Kedi AIDS’i” ya da “kedilerin edinsel bağışıklık yetmezliği” olarak da adlandırılır. FIV sadece kedilerde AIDS’e neden olur; yani insanlarda hastalık yapma olasılığı yoktur.

FIV yoğun olarak vücut sıvılarında bulunur. Salya ile etrafa yayılır ve ısırık yarası ile bulaşır. Bu nedenle virüs, en çok kavga veya çiftleşmelerin etkisiyle kediler arasında yayılma olanağı bulur. Erkek kedilerde hastalığın görülme oranı dişilere oranla 2 kat fazladır. FIV’in yavrulara uterusta bulaşması ya da sütle bulaşması nadirdir.

KLİNİK BELİRTİLER
Kedilerde FIV enfeksiyonu üç evrelidir. Bunlar; Akut, latent (gizli) ve kronik faz evreleridir.
• Akut faz birkaç gün sürebilir. Ateş, ishal, lenfadenopati (lenf yumrularının şişmesi) ve sepsis gibi genel semptomlar görülür.
• Latent faz, süresi değişken en önemli safhadır. Bu dönemde hayvan semptom göstermeden virus saçtığı için diğer kediler için çok tehlikelidir.
• Kronik faz 1-6 ay arası sürebilir. Bu evrede kedi immun yetersizlik nedeniyle enfeksiyonlara karşı son derece savunmasızdır. Hemen hemen vücudun tüm sistemleri etkilenir. Solunum sistemi enfeksiyonları, dermatitis, kusma, ishal, kilo kaybı, ateş, neoplazi, sinir sistemine ait bulgular, göze ait problemler, böbrek hastalıkları görülür. Kronik stomatitis ve gingivitis en sık rastlanılan bulgulardır.

TEŞHİS
Hastalık sırasında görülen belirtiler teşhis için yeterli değildir. Kanda FIV antikorlarının saptanması gereklidir ELISA, WA veya IFA yöntemleri ile serolojik olarak tanı konur.

SAĞALTIM ve KORUNMA
Hastalığın kesin bir tedavisi olmamakla birlikte hasta hayvanlara yaşamsal fonksiyonlarını devam ettirmek, bağışıklık sistemlerini güçlendirmek ve ikincil enfeksiyonlara karşı korumak amacıyla destek tedavi uygulanır. Anti viral ilaçlarla yapılan tedavi virüs çoğalmasını azaltmak ve hayvana biraz daha uzun ve kaliteli bir yaşam sağlamaya yöneliktir.
Sağlıklı kedilerinizi ise uygun aşılama programıyla hastalıktan uzak tutabilmektesiniz.