FIP (Feline Infectious Peritonitis) / Kedi İnfeksiyöz Peritoniti

FIP (Feline Infectious Peritonitis)

Kedilerde corona virusların oluşturduğu kompleks seyir izleyen viral bir infeksiyondur. Hastalığın kuluçka süresi 2-6 hafta arasındadır.

Kedilerin gaitası ile (oral-fekal) ya da ağzıyla (oral-oral) temas sonucu bulaşır.Kedinin yaşadığı ortamdaki stres,ortamın yeterince temiz olmaması ve doğal olmayan yemek ve yaşam tarzı kedilerin bu hastalığı kapmalarında etkendir.

BELİRTİLER
Hastalığın "ıslak" ve "kuru" olmak üzere iki formu vardır.Islak formunda ;kronik kilo kaybı,depresyon,dalgalı ateş,karın veya göğüs boşluğunda sıvıyla beraber abdominal genişleme mevcuttur.Kuru formunda;kompleks bir klinik tablo ve sıvının yokluğu tanıyı zorlaştırır.Bu formda lezyonun yerleştiği bölgeye göre en sık karın boşluğu, karaciğer, mezenterial lenf yumrusu, dalak ve merkezi sinir sisteminde rastlanır.

TEŞHİS
Hastalık semptomlarının yanı sıra FIP teşhisini desteklemek amacıyla bir dizi test yapılması gerekir.Bu amaçla elisa yöntemiyle çalışan spesifik FIP test kiti kullanlılr. Kesin olmamakla beraber bu testle hastalık teşhis edilir.Çünkü ve ne yazık ki kesin teşhis otopsi ile mümkündür.

TEDAVİ
FIP olgularında spesifik tedavi yoktur.Ancak hastalığa yakalanan kedilerin ömürlerini uzatabilmek,hastalığın ilerlemesini yavaşlatabilmek ve hastalığın yarattığı yıkımın kediye verdiği rahatsızlığı azaltabilmek için birtakım ilaçlar kullanılır.Bu amaçla bağışıklık sistemi güçlendirici ajanlar ve sekonder enfeksiyonlara karşı antibiyotik kullanılır.

KORUNMA
Stres; kedinizin stres düzeyini azaltmalısınız. Evde onu strese sokan faktörleri gözden geçirin. Kedilerin stres düzeyinin azaltılmasında masaj, tüy tarama, oyun, egzersiz ve dinlendirici müzik oldukça faydalı desteklerdir.
Beslenme; kedinizi zengin içerikli,protein kaynağı kaliteli mamalarla beslenmelidir. Temizlik; kedinin yaşadığı ortamlar,yemek kapları ve özellikle kedi kum havuzu yeterince temiz olmalıdır.