FUS (Feline Urinary Syndrom) / Kedi Üriner Sendromu

FUS (FELINE URINARY SYNDROM) / KEDİ ÜRİNER SENDROMU

Alt üriner sistem hastalıkları öncelikle yaşlı ve kısırlaştırılmış erkek kedileri yakından ilgilendiren önemli bir konudur. Hastalığın en önemli özelliği üretral tıkanmanın oluşmasıdır.

BELİRTİLER

Normal erişkin kediler günde 2 - 3 kez açık renkli , kokusu keskin , kıvamı su gibi ve kuvvetli idrar yaparken , hasta kediler kendini zorlayarak azar azar ,ağrılı ve kanlı idrar yaparlar. Sıkça genital bölgelerini yalarlar ve kuytu yerlere saklanırlar.Kedinin genel durumu bozulur ve iştahı kaybolur.Hastalığın seyri ve şiddeti tıkanıklığın düzeyine ve enfeksiyonun varlığına göre azalır veya artar.

TEDAVİ VE KORUMA

Gerekli kan ve idrar analizleri yapıldıktan sonra veteriner hekiminiz en uygun tedavi protokolünü uygulayacaktır.Sık tekrarlayan ve tedavi edilemeyen olgularda operatif yaklaşım zorunludur.
Beslenme biçimi , ürolitlerin (idrar taşı) oluşumuna elverişli veya önleyici ortam oluşturması bakımından ciddi önem taşımaktadır.Besin maddeleriyle alınan minerallerin idrar kristallerine ve taşlarına dönüşmesini önlemek için mutlaka dengeli bir beslenme gereklidir.Ürolitlerin idrar kesesinden ve kanalından uzaklaştırılması , idrarın asidik olmalarıyla sağlanmaktadır.Bu amaçla Mg ve P miktarı az olan mamalar tercih edilmelidir.Eğer bu kontrol altına alınamazsa idrar alkaliye dönüşecek ve idrar kesesindeki hücre artıkları ve kristallerin çökelmesiyle ürolit oluşmaya başlayacaktır.Böyle bir durumda mutlaka veteriner hekime danışılarak uygun mama tercih edilmelidir.

Beslenme dışında kastrasyon (kısırlaştırma) yapılan kedilerin egzersiz yapmaması , aşırı ve dengesiz beslenmesi , tuvalet kabının kirli olması , stres , idrarını uzun süre yapamamasına neden olmaktadır.